Kolejnym autem, które przedstawię będzie kultowy model Citroën'a - 2 CV.
Jest to auto które pomimo swojego przydomka ( brzydkie kaczątko lub kaczka ) ma swój urok. Citroën pracę nad prototypem 2 CV skończył już w 1938 r. a do 1939 r. powstało 250 prototypów, prezentacja modelu 2 CV nie doszła do skutku przez wybuch wojny i wkroczenie Niemców do Paryża. W obawie o przejęcie przez Niemców tych aut zniszczono wszystkie prototypowe samochody pozostawiając schowaną tylko 1 sztukę z dokumentacją konstrukcyjną. Podczas okupacji trwały prace nad udoskonaleniem prototypu 2 CV ( prototyp miał m.in. tylko 1 światło i nie miał rozrusznika ). Silnikiem prototypu był 2 cylindrowy boxer chłodzony powietrzem o mocy 8 KM, natomiast w późniejszej wersji był to również silnik boxer lecz chłodzony wodą. Model 2 CV zaprezentowano w 1948 r., do tego czasu zmieniono wygląd Citroën'a - udoskonalony miał dwa reflektory, dwie wycieraczki przedniej szyby, rozrusznik elektryczny, kierunkowskazy oraz inną maskę silnika. Silnik o tej samej pojemności ( 375 cm3 ) zyskał moc większą o 1 KM a także wrócono do chłodzenia powietrzem. Skrzynia biegów była już 4 biegowa z synchronizacją a nie jak w wersji prototypowej 3 biegowa bez synchronizacji. Zastosowano także hydrauliczny układ hamulcowy na 2 osiach oraz sprzężone zawieszenie. Citroën 2 CV nie był królem prędkości ani dynamiki, lecz dzięki swojemu małemu silnikowi z małą mocą mógł osiągać duże przebiegi bez naprawy a także nie spalał zbyt wiele paliwa. W roku 1954 w Citroën'ie zwiększono pojemność silnika do 425 cm3 oraz moc do 12 KM, a w 1963 r do 18 KM. W 1967 r. wprowadzono drugą wersję silnika o pojemności 602 cm3. Na bazie modelu 2 CV stworzono także kilka innych wersji m.in. model Sahara, Dyane, Mehari czy FAF. Można było również wybrać wersję Charleston która różniła się 2 kolorowym nadwoziem. O popularności modelu 2 CV może świadczyć ilość wyprodukowanych samochodów oraz długość produkcji - przez 42 lata wyprodukowano 3 872 583 sztuk.
Sam miałem okazję prowadzić ten wóz i muszę stwierdzić, że pomimo wieku jest to naprawdę fajne auto, jeździ się nim wygodnie pomimo wychylania na zakrętach. Śmiało można nazwać 2 CV kultowym autem. Citroën z pewnością zasługuje na miano niezwykłego samochodu.
wersja Charleston
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz